ELVESZVE A CÉLOK TENGERÉBEN? LEHET, TE IS MULTIPASSIONATE VAGY!

Te is gyakran érzed magad elveszve a túl sok cél és érdeklődés tengerében? Amennyiben igen üdv, a klubban, mert nagy valószínűséggel te is -akárcsak én - bővíted a multipassionate emberek táborát.

 

Ki az a multipassionate?

 

Magyarországon nem láttam még blogot, vagy szakirodalmat ezzel a kérdéskörrel behatóan foglalkozni, ami persze nem jelenti azt, hogy nem létezik ilyen tartalomszolgáltató, viszont én nem találtam ilyesmit otthon, inkább Amerikában. Éppen ezért angol elnevezését találtam csak meg annak a személyíségtípusnak aki túl sok dologgal szeretne egyszerre foglalkozni, ő pedig a multipassionate. Az elnevezés az amerikai business coach és Youtuber, Marie Forleo nevéhez fűződik, aki az ilyen embereket foglalkoztató kérdések megválaszolására már megannyi videót szentelt csatornáján.

Miért nevezhette el Marie Forleo az ilyen embereket multipassionate-eknek? Ehhez érdemes megvizsgálni előszőr is, hogy mit jelent a multipassionate kifejezés magyarul! 

Multi ugye azt jelenti, hogy több, mint egy, leginkább sok. Passion pedig, hogy szenvedély, tehát innen már látható, hogy a kifejezés valóban azon személyeket érinti, akiknek sok sok szenvedélye van egyszerre. 

Dianna YK Khan, aki évekig HR menedzserként, újabban pedig karrier coach-ként dolgozik egyik cikkében behatóan értekezik a multipassionate szindrómáról úgymond és egyebek mellett a következőket állítja:

  1. Multipassionate embereket szinte minden érdekli
  2. Általában sokfajta dologhoz értenek és számos készséggel rendelkeznek is egyszerre
  3. Az érdeklődések sokasága miatt nagyon nehéz letenniük a voksot konkrétan egy vagy két dolog mellett

 

Miért okozhat nehézséget a célok megvalósítása multipassionate-ként? 

 

Mint már utaltam rá az előző bekezdésben, multipassionatként az érdeklődések sokasága miatt nehéz sokszor dönteni és megmaradni egy két célnál, mely egyben nehézzé teszi a célok elérését is. A valódi dilemmát Dianna YK Khan szerint az érdeklődések leszűkítésének nehézsége okozza. Saját példámat hoznám itt most fel. Nekem például alig egy éve több, mint 10 célom volt és körülbelül minden nap egy másikkal akartam foglalkozni, ami totális zűrzavart okozott és kb. sehova sem tudtam eljutni egy adott cél kapcsán a szűkítés és a választás bonyodalmai miatt. Pedig a megoldás a szűkítésben leleledzik. A kérdés már csak annyi, hogy mi alapján szűkítesz.

 

Milyen metodikát lehet alkalmazni a siker érdekében?

 

Dianna YK Khan a következő kérdések végiggondolását javasolja érdeklődések tengerében elveszett multipassionate emberkék számára:

  • Gondold végig milyen hatást szeretnél a világra gyakorolni! Gondolj arra, mit szeretnél a világban megváltoztatni esetleg!
  • Te hogyan definiálod a sikert?
  • Mi a fő célod az életben és mit teszel ezért ma?
  • Utána is néztél azoknak a dolgoknak, ami érdekel és amikkel foglalkozni szeretnél? Meg tudnád fogalmazni, hogy milyen azon emberek egy napja például, akik azokkal a dolgokkal már ténylegesen foglalkoznak, amik téged is érdekelnek? Tudnád te is úgy élni a napjaidat?
  • Mely értékek általánosságban a legfontosabbak számodra a karierrválasztásban?

 

Milyen metodikát alkalmaztam én?

 

Dianna YK Khan szavaival - problémát megtapasztalt egyénként - nagyvonalakban egyetértek, viszont egy két gyakorlatiasabb gondolattal azt még megtoldanám.

Először is nagyon hasznosnak tartom annak végiggondolását, hogy úgymond mik azok a kérdések az életben, amin való elmélkedés nélkül nem telik el szinte nap, illetve mi az a foglalkozás a sok közül, aminek kipróbálása úgyszint minden nap lázban tart. Ha ezeket végiggondolod - és ezt saját tapasztalat alapján tudom megerősíteni - akkor szinte garantált, hogy a 10+-os céllistád maximum a felére csökken. 

Tegyük fel, hogy ezek után még mindig van négy-öt dolog, ami a listán marad. Viszont innentől kezdve én személy szerint a praktikumra helyezném már a hangsúlyt és azt gondolnám végig, hogy a jelenlegi helyzetben melyek célokat vagyok képes kivitelezni a hely, idő és anyagiak függvényében.

Például tegyük fel szeretnél mondjuk egyszerre mozgást oktatni egy stúdióban és bloggerként pénzt keresni, de mondjuk megjön a pandémia harmadik hulláma és a fitnesz és mozgásstúdiók bezárnak. Ez akkor bármilyen szörnyen is hangzik, viszont egy támogatást kaptál a döntésben, mert praktikus okokból kifolyólag, csak a blogot fogod tudni elkezdeni. Nyilván ez egy elég extrém példa, de arra érdemes gondolni a döntés második szakaszában, hogy a bakancslistádról mi az ami ebben a momentumban viszonylag zökkenőmentesebben kivitelezhető, amely alatt azt értem, hogy óriási distresszhez nem vezet annak megvalósítása.

 

Te is multipassionate-ként tengeted napjaidat? Tapasztaltál hasonló nehézségeket, mint amelyekről beszéltem? Sikerült ezekkel megküzdeni? Oszd meg velem, hogy neked mi segített!